Vaak zoek je het geluk, de ontspanning en de rust buiten jezelf. Maar uiteindelijk bemerk je dat die ervaring maar tijdelijk is. Zo heb ik dat zelf ervaren.

Je geniet bijvoorbeeld van een nieuw kledingstuk, drankje, vakantie of een goede prestatie en opeens is dat fijne gevoel zo maar weer weg. Opgeslokt door de dingen van alle dag! En dat fijne gevoel wil je opnieuw ervaren, telkens weer. Op deze manier ontstaan jouw “cirkels van verlangen”. Vaak zonder dat je het door hebt.

Jouw “cirkels van verlangen” moeten vervult worden. Daar ontkom je niet aan. Lukt dat niet, dan ontstaat er ontevredenheid. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in rusteloosheid, jaloezie, competitie, angst en stress. Met alle gevolgen van dien.

Maar gelukkig kun je er uit ontsnappen!

Met Meditatie leer je deze cirkels te doorbreken! 

 
Meditatie brengt onspanning

Wat is meditatie?

Zelf noem ik het “De Wetenschap van de Ziel”.

Wetenschappers onderzoeken materie en degene die mediteert onderzoekt de Ziel. En dat kun je op verschillende manieren doen.

In essentie is meditatie een proces van actie, waarna een passieve fase van waarneming volgt.

Het 'actieve proces' bestaat uit het voorbereiden van je fysieke lichaam en geest. Dat kan o.a. bestaan uit spannings- en ontspanningsoefeningen, ademhalings- en visualisatieoefeningen, zingen en het reciteren van mantra's (klank(en)). Maar ook het mentaal samensmelten met geluiden buiten en binnenin je lichaam.

De 'passieve fase' kan o.a. bestaan uit het waarnemen van je ademhaling, specifieke energiecentra en of datgene wat je ervaart tijdens de meditatie. Bijvoorbeeld een specifieke gedachte of emotie. Je neemt alleen waar en laat alles zijn voor wat het is. Liefdevol en vriendelijk, zonder oordeel!

 

Hoe zit je tijdens de meditatie?

Je kunt kiezen hoe je wilt zitten. Als het maar met een rechte rug is! Vind je het prettig om op een meditatiekussen in kleermakerszit te zitten, dan is dat prima. Zitten op een stoel is ook goed. Kies vooral een houding die je zonder inspanning langere tijd vol kan houden en jouw aandacht niet afleidt! 

Wat heb je aan meditatie?

Door meditatie te beoefenen ontstaat er rust en stilte binnenin jezelf, inzicht, zelfrealisatie en het gevoel van vreugde in het hier en nu. En is dat niet precies wat jij, wij, allemaal willen?!

Intuïtief weet je, dat alleen de innerlijke realisatie van rust en geluk door meditatie blijvend is! Tenminste, als je vaak genoeg wil oefenen. Je bent uiteindelijk in staat om in elke situatie te handelen vanuit jouw innerlijke rust en geluk. Verbonden met al het leven overal.  

“Het ware geluk zit ‘m in de verbinding met jezelf.”

 
Meditatie met mudra's
 

Door meditatie kun je,

  • rust en stilte in jezelf ervaren

  • je gedachten en jezelf leren accepteren

  • beter concentreren

  • vreugde in jezelf ervaren

  • meer genieten van dat wat er is

  • in elke situatie leren bij jezelf te blijven

  • intuïtief keuzes leren maken die voor jou belangrijk zijn

  • makkelijker met stressvolle situaties omgaan

  • inzicht(en) ontwikkelen

  • liefdevolle vriendelijkheid ontwikkelen

en het helpt stress verminderen. 

 

Wil je snel naar één van de workshops? Klik dan op één van de linken of ga naar de pagina activiteiten.